יום המוח העולמי 26.08.2019

עובדות ומספרים על מיגרנות

לרגל יום המוח העולמי שהתקיים ביולי 2019, הוגש מטעם האיגוד הנוירולוגי מסמך עם עובדות ומספרים על מחלת המוח הנפוצה בעולם - המיגרנה

  1. מיגרנה היא צורה נפוצה של כאב ראש אפיזודי או כרוני, לרוב חד צדדי, בדרגה בינונית - קשה, נמשך בין 4 שעות ל-72 שעות, מחמיר במאמץ, וייתכן שילווה בבחילות ובהקאות, אי סבילות לאור ולרעש. עד היום לא נמצא סמן ביולוגי לזיהוי המיגרנה, והאבחנה היא קלינית, על פי תלונות החולים. נהוג  להבחין בין שתי צורות עיקריות של מיגרנה:
    מיגרנה ללא אירוע מקדים- אאורה (Aura), ומיגרנה עם אאורה.
    האאורה מופיעה באופן טיפוסי לפני כאבי הראש, נמשכת 20-30 דקות בממוצע, ומתבטאת לרוב כהפרעה בשדה הראייה (כמו הופעת אורות מהבהבים, או משוננים, או נקודות עיוורון בשדה הראייה), הפרעת תחושה בפלג גוף, או קושי בדיבור. לעיתים התופעות האלה עלולות להבהיל מאוד ולהידמות לאירוע מוחי, בפרט אם מופיעות לראשונה אצל אדם הסובל ממיגרנה.
  2. מיגרנה היא מחלה העוברת בתורשה! ל-60% מהסובלים ממיגרנה יש הורה
    הסובל ממיגרנה, ול-80% יש קרוב משפחה מדרגה ראשונה הסובל ממיגרנה.
  3. המיגרנה היא מחלת המוח הנפוצה בעולם, המשפיעה על 1 מ- 7 אנשים, ומוגדרת ע״י ארגון הבריאות העולמי כ"מצב תחלואה כרוני ומגביל מאוד, עם הפרעה תפקודית ניכרת ופגיעה משמעותית באיכות החיים!. המחלה פוגעת במארג הבריאותי של החולה עצמו, בקשריו המשפחתיים, בתפקודו החברתי וביכולתו לעבוד וללמוד.
  4. ההערכה היא שמעל מיליון איש בישראל סובלים ממיגרנה.
  5. הטיפול והאבחון נעשים אמנם על ידי רופאי הקהילה - רופאי משפחה ונוירולוגים, אולם חולים מורכבים מופנים לא פעם לנוירולוג עם מומחיות בכאבי ראש.
  1. בישראל יש נוירולוג כללי אחד ל- 30,000 נפש, והתורים ארוכים, והמצב עוד יותר חמור כשמדובר בחולים הסובלים מכאב ראש.
    ישנם בארץ רק 10 מומחים בכאב ראש, כלומר מומחה אחד ל- 800,000 נפש, והנגישות אליהם מצומצמת מאוד. יש משמעות רבה בטיפול במיגרנות אצל מומחים בכאב ראש, שהם בעלי ניסיון רב באבחון וטיפול מיטביים במחלה.
  1. כל המומחים עובדים בבתי החולים. בקהילה אין מומחי כאב ראש כלל, ולמרבה הצער, ההשקעהבמחקר בתחום כאב ראש בישראל הינה אפסית.
  2. למרות שכיחותה והשפעתה הנרחבת, מיגרנה ממשיכה להיות פחות מוכרת, פחות מאובחנת, ולא מטופלת כראוי.
    חודש המודעות הבינ"ל מוקדש לקידום המודעות, המדע והמחקר בתחום, לפיתוח טיפולים ותרופות חדשות, ולשיפור איכות החיים, ככל הניתן, של הסובלים\ת ממיגרנה.

לדברי פרופ' דוד טנה, יו"ר האיגוד הנוירולוגי בישראל: "מדינת ישראל חייבת לבנות תמריצים לעידוד התמחויות במקצוע הנוירולוגיה, שהתפתח מאוד בשנים האחרונות בכלל, ובתתי-ההתמחויות בפרט. המספר הדל של מומחי העל במיגרנות בארץ מבטא העדר הבנה מערכתית-לאומית לגבי ההיקף העצום של התחלואה ולגבי השפעתה המזיקה לשיבוש התפקוד השוטף של מאות רבות של אלפי ישראלים".

נושאים קשורים:  מיגרנה,  סקירות
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו